Lenka Hámošová: Virtuálna develoutópia

74664683 457102388252291 2014331144903852032 n

Vizualizácie a foto: Lenka Hámošová 

V sobotu 9. novembra 2019 sa v okolí dočasnej autobusovej stanice v Bratislave konal verejný happening pod názvom Virtuálna develoutópia. Tento kritický projekt vo forme interaktívnej site-specific inštalácie pomocou prostriedkov vizuálnej komunikácie a virtuálnej reality reagoval na kuriózne a často nepatrične prikrášľované vízie rôznych bratislavských developerov. Dnes, v roku 2024, keď v oblasti bratislavského downtownu väčšina vežiakov reálne stojí, si môžeme overiť vtedajšie vízie a hypotézy.  

Naplnili sa obavy z gentrifikácie a preťaženia dopravy? Štvrť fascinuje ľudí, ktorí v Bratislave dlhšie neboli. Niekedy je to fascinácia pozitívna, niekedy iná. Niektorí možno už aj zabudli na minulosť a naplno sa oddávajú shoppingu na Nových Nivách. Pripomeňme si, že v roku 2019 z obrovskej diery ešte len nesmelo vykúkali železobetónové nosníky. Na opustenom chodníku sa konal happening v snahe dať divákom priestor na zamyslenie a reflektovať na prezentovanú víziu v priamom kontraste s realitou. Diváci, ktorí zareagovali na výzvu zúčastniť sa happeningu, a náhodní okoloidúci dostali možnosť ponoriť sa do bizarnej syntézy developerských utópií vo virtuálnej realite presne na mieste, ktoré zobrazujú. Nasadením VR headsetu sa ocitli vo fiktívnej 3D bubline a mohli zažiť konkrétny verejný priestor, ako „mal vždy vyzerať“, na základe doslovného poňatia developerských vizuálov.

img.php 2
Obraz vytvorený digitálne za použitia verejne dostupných reklamných vizualizácií
img.php 3
Reálna 360 foto z lokality v roku 2019

Jednou zo zobrazených lokalít bol priestor pred Design Factory, bezprostredne pod rozostavanými vežami Skyparku. Po nasadení headsetu zmizli všetky vizuálne rušivé detaily: od oploteného staveniska cez parkovisko plné áut až po neodpratané napadané lístie miešajúce sa s odpadkami. Nahradili ich stánky s dobre známym bratislavským street foodom, konzumujúci mladí ľudia a prudko instagramovateľné atrakcie vo forme pouličného umenia. Tento beauty filter zároveň odretušoval aj samotnú budovu Design Factory, keďže developer s jej zachovaním nepočítal. Na oblohe nechýbajú dramatické, zapadajúcim slnko osvetlené oblaky a saturácia farieb sa očividne vymkla spod kontroly. Divák sa v 3D bubline ocitá v prvej osobe v úlohe participujúceho konzumenta: v jednej ruke hotdog, v druhej mobil zachytávajúci unikátne fotografické momentum. Mentálny odstup od reality vytvárajú len rôzne nápisy umiestnené všade naokolo, ktoré sú afirmáciami zobrazovaného, čím podčiarkujú absurdnosť samotného obsahu. Po sňatí headsetu z hlavy sa návštevník virtuálnej reality bezprostredne vracia do prítomnosti, v tom istom prostredí, s uvedomením si kontrastu medzi dvoma realitami a otázkou, či je taká vízia pre neho akceptovateľná, alebo nie.

vizualizácie 2019
img.php
stav 2019

Prezentovaná virtuálna realita je, samozrejme, vizuálnou a obsahovou hyperbolou a namiesto snahy renderovať presné a realistické zobrazenie budúcej štvrte uprednostňuje abstrahovanú syntézu vizuálneho jazyka a komunikačných stratégií, pomocou ktorých developeri svoje projekty prezentujú verejnosti. Virtuálne 3D koláže sú v prvom rade kritickým pohľadom na utopickú povahu developermi prezentovaných vízií z architektonických vizualizácií a iných propagačných materiálov. Tieto často nedostatočne zohľadňujú jednotlivé skutočnosti typické pre život v meste, zámerne nezobrazujú diverzitu obyvateľstva či mestskej kultúry a nahrádzajú ju lacnými atrakciami vo forme street food festivalov a treťotriedneho umenia. Vytvorením takejto absurdnej fiktívnej reality a jej zobrazením výhradne vo virtuálnej realite je možné intímnym spôsobom divákovi sprostredkovať zhustenú koncentráciu rôznych symbolických zobrazení a emocionálnych triggerov, pomocou ktorých sa postupne vytvára prevládajúca idea novej štvrte. 

Bezprostredné reakcie participantov happeningu len potvrdili domnienku, že v prípade výstavby bratislavského downtownu chýba komplexný pohľad na vznikajúcu štvrť, ktorý by zjednotil predstavu o tom, čo to na pomedzí Nív a nábrežia vlastne (stále) rastie a aké zámery za touto výstavbou v skutočnosti sú. Viacerí sa zmienili, že si problematiku transparentného zobrazenia výstavby doteraz neuvedomili a zaujímali sa o konkrétnejšie informácie. Iní zas prišli s očakávaním objasnenia celkovej podoby budúcej štvrte, ktorá nebola nikde zobrazená komplexne a projekty sa prezentovali viac-menej len vo svojej prikrášlenej realite vytrhnutej z kontextu. Presne tohto problému sa Virtuálna develoutópia dotýka svojím absurdným zobrazením. Ak by sme sa totiž mali držať len toho, čo sa objavuje vo vizuálnych materiáloch od jednotlivých developerov, vznikne z toho nekonzistentne pôsobiaca vízia pozliepaná z vyprázdnených hesiel a fotobankových klišé v romantických odtieňoch západu slnka. V priebehu vzniku takej dôležitej oblasti nebol záujem zobraziť celú štvrť spôsobom, ktorý by spresňoval napojenie jednotlivých projektov a verejných priestranstiev medzi nimi a zjednocoval architektonickú víziu na základe konkrétnych detailov. Pri pohľade na takto navrstvenú kompozíciu vidieť, že komunikačná stratégia budúcej štvrte sa viezla na vlne dočasných mestských funkcií a vypĺňala prázdne miesta konzumom a relatívne naivnými predstavami o budúcom komunitnom dianí na ulici. Kritické projekty tohto druhu preto idú tiež do ulíc a hľadajú priamu interakciu s publikom. Na tom, že je potrebná oveľa väčšia participácia obyvateľstva na dianí a výstavbe v meste, sa zhodneme viacerí – hľadanie tej správnej formy a priestoru na ňu je však otázkou dlhodobejšieho procesu. Kritický dizajn môže asistovať v tomto procese zvyšovaním povedomia o konkrétnych témach, kladením si otázok týkajúcich sa našej predstavy o budúcnosti a odkrývaním skrytých foriem vizuálnej komunikácie. 

Projekt bol súčasťou širšieho kritického bádania na poli vizuálnej komunikácie a jej transparentnosti dizajnérky Lenky Hámošovej a vznikol v spolupráci s internetovým magazínom o kritickej praxi grafických dizajnérov Critical Daily.

Lenka Hámošová je vizuálna umelkyňa, dizajnérka a výskumníčka skúmajúca možnosti zmysluplného zapojenia umelej inteligencie do umeleckej tvorby, iniciátorka Creative AI meetupov v Prahe a spoluzakladateľka kolektívu a festivalu Uroboros.

Tento text nájdete v printovom magazíne Koncept 06

Alebo pozrieť a vypočuť ako video: