Kým Vitruvius sa nazdával, že k výbave úspešného architekta*ky patrí aj ovládať základy odborov astronómia a hudba, dnes platí, že treba vedieť aspoň niečo o marketingu a PR. Praktická príručka v stredne veľkom formáte na 160 stranách s množstvom ilustrácií sľubuje v pútavej grafickej forme návody pre architektov a architektky ale aj iné kreatívne profesie o tom, ako správne manažovať svoju komunikáciu a odlíšiť sa od konkurencie. Prvá publikácia svojho druhu v českom (a slovenskom) prostredí prehľadne sumarizuje spôsoby marketingovej prezentácie a komunikácie v oblasti architektúry a interiérového dizajnu.
Sympatické je, že robí konečne zaslúžené PR aj ženám – architektkám, úvod ku knihe Radka Váňu napísala svetoznáma architektka Eva Jiřičná. V modelových príkladoch vystupuje aj architektka Eva, nosí cool tenisky. Radek Váňa popri nahliadnutí do vlastnej kuchyne vysvetlí pojmy ako marketingová stratégia, pipeline, SEO, Anchor Text, Lead generation, Wireframe a nezabúda ani na využitie umelej inteligencie. Na viacerých miestach som sa aj dobre zabavila, napríklad pri kategorizácii webov na “obskúrne”. Verím, že kolektív Idealabu si musí svoju prácu poriadne užívať.
Váňa vychádza z faktu, že takáto ucelená a špecifická publikácia na trhu doteraz absentovala a zdá sa, že konal veľmi rozumne – prvá tlač bola rýchlo rozobraná. Predpokladám, že za tým bude tiež šikovné PR a roky premýšľania a poznávania svojej cieľovky. Keď ste v problematike doma, môžete si konfrontovať svoje východiská a prax s inými odborníkmi a odborníčkami, keď vám marketing a PR doteraz bol cudzí, môžete získať vhodnú motiváciu, know-how a krásnu akvizíciu na knižnú poličku.
Kniha je doplnená množstvom praktických tipov, príkladov z praxe a množstvom webových odkazov, kde čitatelia nájdu ďalší obsah. Pre konzervatívnejších nechýba stručný zoznam ďalšej odporúčanej literatúry. Knihu graficky spracovala Jana Vahalíková, držiteľka Ceny Arna Sáňku, niekoľkých ocenení v súťaži Najkrajšie české knihy a Red Dot Design Award 2010. Originálnymi ilustráciami prispel Patrik Antczak, jeden z najtalentovanejších českých ilustrátorov najmladšej generácie. V agentúre Idealab, ktorá knihu vydáva, nepodcenili žiadny aspekt tvorby publikácie, zážitok z nej si môžete rozšíriť aj keď si “pořídíte” ilustrácie ako samostatné plagáty. Určite sa oplatí!
Zuzana Pastirčák Duchová